یزد فردا:درختان همواره در زندگي بشر مؤثر بوده اند. قرنهاست كه آدمي در سايه شاخسارشان، از شدت گرما و تابش خورشيد در امان مانده و از ميوه هاي الوان و شيرينشان بهره مند گشته است. آواي پرندگان كه در لابلاي شاخ و برگ درختان مأوا گزيده اند روح و جانش را صفا بخشيده و قلب وي را مملو از خوشي و شادابي نموده است. در دل زمستان سرد نيز بار ديگر به مدد هيمه اي كه از درختان فراهم آورده و آتشي كه از آن افروخته ، سرما و يخبندان را تاب آورده و با آن دست و پنجه نرم كرده است؛ و بار ديگر اين شكوفه هاي زيباي درختانند كه به او نويد فرارسيدن بهاري دل انگيز را مي دهند.

به اين ترتيب بهره مندي هايي كه از درختان عايد بشر مي گردد بي شماراست و اگر درخت را نعمتي الهي بدانيم سخني به گزاف نگفته ايم. شايد به همين دليل است كه شعرا و بزرگان و اساتيد ادب و هنر و نيز پيشوايان و بزرگان ديني همواره درخت و سبزي را گواه شناخت پروردگار دانسته اند و بر اهميت آن تكيه كرده اند.

چنان كه سعدي شاعر بزرگ ايراني در اين زمينه مي گويد :

برگ درختان سبز در نظر هوشيار

هر ورقش دفتري است معرفت كردگار



پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد (ص)‌ و امام جعفر صادق(‌ع) در پاره اي از احاديث خود به اهميت درخت و درختكاري اشاره نموده اند :

قال رسول الله صلى الله عليه وآله :

" مَن نَصَبَ شَجَرَةً و صَبَرَ عَلى‏ حِفظِها والِقيامِ عَلَيها حَتّى‏ تُثمِرَ كانَ لَهُ في كُلِّ شَى‏ءٍ يصابُ مِن ثَمَرِها صَدَقَةٌ عِندَاللَّهِ(1)؛

هر كس درختى بكارد و در نگهدارى آن بكوشد تا ميوه دهد، در برابر هر چه از آن ميوه به دست آيد، پاداشى نزد خدا خواهد داشت. "


قال رسول الله صلى الله عليه وآله:

" إن قامَتِ السَّاعَةُ و فِي يدِ أحَدِكُم فَسيلَةٌ، فإنِ استَطاعَ أنْ لايقومَ حَتّى‏ يغرِسَها، فَليغرِسْها(2) ؛

اگر قيامت فرا رسد و در دست يكى از شما نهالى باشد، چنانچه بتواند برنخيزد تا آن را بكارد، بايد آن را بكارد. "


قال رسول الله صلى الله عليه وآله:

" ما مِن رَجُلٍ يغرِسُ غَرساً إلاّ كَتَبَ اللهُ لَهُ مِنَ الأجرِ قَدرَ ما يخرُجُ مِن ثَمَرِ ذلِكَ الغَرسِ(3) ؛



امام صادق ‏عليه السلام:

" لاتَقطَعُوا الثِّمارَ فَيبعَثَ اللَّهُ عَلَيكُم العَذابَ صَبًّا(4)؛

درختان ميوه را قطع نكنيد كه خداوند بر شما عذاب فرو مى‏ريزد. "


امام صادق ‏عليه السلام:

" اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللهِ ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ ولا أطيبَ مِنهُ(5) ؛

كشت كنيد و درخت بنشانيد؛ به خدا قسم آدميان كارى برتر و پاك‏ تر از اين نكرده‏ اند. "

*******

امروزه با صنعتي شدن جوامع بشري درختان نقش حياتي تري در زندگي بشر ايفا مي كنند از سويي مقدمات پيشرفت بيشتر صنعت و فناوري را موجب مي شوند و منبع تأمين كننده صدها نوع محصول محسوب مي شوند و از سوي ديگر به منزله ريه هاي زمين تلقي مي شوند. اين مورد اخير از تمام موارد قبلي مهم تر مي نمايد. چرا كه به دليل فعاليت هاي گوناگون صنعتي انسان امروزي ،افزايش ميزان آلاينده ها در جوّ زمين سلامت انسان را تهديد مي كند.

در چنين شرايطي درختكاري و ايجاد جنگل هاي مصنوعي و كمربند سبز در اطراف شهرهاي بزرگ راه حلي مناسب براي مبارزه با اين مشكل به شمار مي آيد.

در همين راستا در ايران اسلامي همه ساله در روز 15 اسفند و در آخرين روزهاي زمستان ، در حالي كه همه مردم خود را براي استقبال از روزهاي پر طراوت بهاري آماده مي كنند، نهال هاي جوان به دست خاك مهربان كشور سپرده مي شود تا به درختاني نيرومند و سرسبز بدل گردند؛ امري خداپسندانه كه وارستگاني چون پيامبر گرامي اسلام و حضرت امام جعفر صادق(ع) آن را واجب الاجرا دانسته اند.

پي نوشت ها:
1. ميزان الحكمه، ح 9143.
2 . كنزالعمّال، ح 9056.

3 . همان، ح 9057.

4 . الكافى، ج 5، ص 294.

5 . بحارالأنوار، ج 103، ص 68. 
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا